Työpaikkailmoituksen laadinta ja julkaisukanavia

Työpaikkailmoituksen sisältö

Yrityksen nettisivuilla tai työpaikkailmoituksessa kannattaa kuvailla mahdollisimman tarkasti työskentelyolosuhteita ja työtehtäviä. Kannattaa huomioida, että hakijoiden joukossa on ihmisiä, joille työ ja/tai olosuhteet eivät ole ennestään tuttuja.

  • Milloin työ alkaa ja loppuu, onko mahdollisuus lyhyempään työjaksoon
  • Kuinka monta tuntia töitä tehdään päivässä
  • Vaikuttavatko sääolosuhteet työskentelyyn
  • Millaisia ominaisuuksia työntekijältä vaaditaan, onko ikärajaa
  • Pitääkö olla aiempaa kokemusta tai osaamista
  • Onko palkkausmalli ura- vai tuntipalkka, mitä ne tarkoittavat
  • Kuvaa työtehtävässä menestymisen tärkeät tekijät vastaavasti asiakaspalvelijoita ja myyjiä hakiessasi 
Lisäksi seuraavat asiat kannattaa kertoa ilmoituksessa:
  • Tilan/myyntipisteiden sijainti, miten pitkä matka on kauppaan, millaisia harrastusmahdollisuuksia kunnassa on, onko lähellä esim. uimaranta, mitä voi tehdä vapaa-ajalla, soutuvene
  • Miten tilalle ja työpisteisiin pääsee esim. julkisilla liikennevälineillä, voidaanko työntekijä hakea lähimmältä juna-/linja-autoasemalta tai pysäkiltä.
  • Onko tilalla majoitusmahdollisuus, millainen majoitus on ja mitä se maksaa. Entä tuleeko työntekijälle muita maksuja. 
  • Miten ruokailu on järjestetty vai vastaako työntekijä itse ruokailuista, millainen ruoanlaittomahdollisuus on
Laita ilmoitukseen myös selkeät hakuohjeet:
  • Miten haluat hakemukset, esim. sähköpostilla tai nettisivun lomakkeella vai meneekö ne suoraan tilan tai rekrytointiyrityksen rekrytointijärjestelmään
  • Miten hakija voi kysyä lisätietoja, mahdolliset soittoajat eli milloin olet tavoitettavissa, tilasta kertovat nettisivut, videot ym.
  • Milloin hakuaika päättyy
  • Mihin mennessä vastaatte kaikkiin hakemuksiin, esim. viikon kuluessa

Ilmoitus kannattaa Suomeenkin suunnattuna tehdä sekä suomeksi että englanniksi, koska on paljon hakijoita, jotka eivät osaa suomea. Ilmoituksen kielivalinnoilla työpaikkaa voi suunnata myös eri kohderyhmille. Jos vaatimuksena on, että hakijalla on työlupa, ei tarvitse työlupaa tai hakija on jo Suomessa niin tämä kannattaa mainita myös ilmoituksessa.


Työpaikkailmoituksen julkaisukanavat

Työpaikkailmoitus kannattaa julkaista mahdollisimman moneen paikkaan. On hyvä huomioida, että välittäjät jakavat joskus julkaistuja työpaikkailmoituksia ominaan ja pyrkivät hyötymään ilmoituksista (ottamaan maksun ulkomaisilta työnhakijoilta). Esimerkiksi some-ryhmissä on kuitenkin paljon jäseniä ja muun muassa tieto työnhausta Suomessa leviää.   

Sosiaalinen media

Verkostot on yksi tärkeimpiä kanavia, joiden kautta työnantajat saavat uusia kausityöntekijöitä. Sosiaalisessa mediassa verkostoituminen ja näkyminen on yksi keskeinen tapa markkinoida tilaa ja sen työpaikkoja. Hyödynnä tilan omaa Facebook-sivuja (kerro millainen työpaikka teillä on, kuulumisista kauden eri vaiheissa, millaista teillä on olla töissä, videoita, kuvia, työntekijöiden uratarinoita – työpaikkailmoitusten lisäksi) sekä yleisiä Facebook-ryhmiä. 

Osaan Facebook-ryhmistä voi liittyä yrityksen sivulla eli voit postata ryhmiin yrityksenä, osaan pitää liittyä ja postata omalla henkilökohtaisella profiililla. Voit luoda Facebookissa myös erillisen profiilin työnantajana ja käyttää tätä profiilia ryhmissä. Muista vastata kiinnostuneiden kysymyksiin postauksissasi ja olla aktiivinen itse. 

Nämä seuraavat ryhmät ovat Facebookissa. Esimerkiksi ukrainalaiset liikkuvat lisäksi myös Telegram-sovelluksessa. 

 

Ilmoitukselle voi myös ostaa lisänäkyvyyttä Facebookissa. 

TE-Palvelut eli nykyisin Työmarkkinatori

Avoimen haun sijaan voit valita myös esittelypalvelun. Esittelypalvelussa TE-toimiston rekrytointipalveluiden asiantuntijat etsivät työpaikkaan sopivia henkilöitä työnhakijoiden joukosta. Kutsut itse sopivimmat ehdokkaat haastatteluun. TE-palveluissa ilmoittaminen tilastoidaan ja kertoo muun muassa maaseudun työvoimatarpeista, mikä on tärkeää tietoa esimerkiksi maaseudun palveluihin vaikuttamisessa.

www.jobsinfinland.com ja muut rekrytointisivustot

jobsinfinland.com sivusto kokoaa esiin englanninkieliset työpaikat Suomessa, joissa ei ole vaatimusta suomen kielen taitoon. Sivusto on suunnattu Suomesta kiinnostuneille kansainvälisille hakijoille. Ilmoitukset pitää laatia englanniksi.

Suomessa suosittuja sivustoja ovat duunitori.fi ja oikotie.fi. Palveluissa on kampanjoita mm. sotaa pakenevien ukrainalaisten rekrytointiin. Henkilöstöpalveluyritysten omilla työnhakusivustoilla julkaistaan yritysten toimeksiannot ja ilmoituksia jaetaan sovituissa kanavissa (mukaan lukien ulkomaat), kun ostat rekrytointipalvelua. 

EURES-palvelut eli paikan avaaminen muissa EU- ja ETA-maissa

Kausityöntekijöiden saaminen isossa määrin EURES-palveluiden kautta ei ole helppoa, mutta yhteistyötä valittujen EURES-maiden kanssa aloitellaan Suomen kausitöihin kohdentaen. EURES-palvelut ovat laajat – pelkkä työpaikkailmoitus ei ehkä riitä, vaan esimerkiksi osallistuminen rekrytointitapahtumiin omilla kasvoillasi on toimivaa rekrymarkkinointia. 

EURES-asiantuntijat 

  • tuntevat eurooppalaiset työmarkkinat ja toimii linkkinä rekrytoinnissa,
  • auttavat löytämään sopivan kohdemaan ja käynnistämään rekrytoinnin, 
  • löytävät paikallisen yhteistyökumppanin,
  • avustavat messuille osallistumisessa ja markkinoivat yrityksen avoimia työpaikkoja,
  • järjestävät tarvittaessa rekrytointitilaisuuden kohdemaassa,
  • vastaavat hakijoiden tiedusteluihin ja ottavat hakemukset vastaan (vaihtelee toimistottain),
  • tekevät tarvittaessa esivalinnan – työnantaja tekee aina lopullisen valinnan ja
  • neuvovat ulkomaisia työntekijöitä muuttoon ja suomalaiseen työelämään liittyvissä asioissa.

Löydät maksuttomat EURES-palvelut lähimmästä TE-toimistosta.  

Hankkeen rahoittajat