Kausityövoiman rekrytointi

Vinkkejä, ohjeita ja vastauksia eri kohderyhmien rekrytointia koskeviin kysymyksiin.

Onnistu rekrytoinnissa

Vuosittaiset kausityövoiman rekrytointitoimet vaihtelevat sen mukaan tuleeko sinulle vanhat työntekijät, käytätkö palveluntarjoajaa (rekrytointi- ja henkilöstöpalvelut) tai rekrytoitko itse uusia työntekijöitä. Työpaikan ilmoittaminen ja hakemusten vastaanottaminen ei tarkoita vielä palkkaamista – sinä itse valitset hakijoista sopivat tekijät lopullisen tarpeesi mukaan riippumatta mitä kanavaa tai palvelua rekrytointiin käytät. Tällä sivulla saat ohjeita rekrytointiin ja sen eri vaiheisiin. 

Sivustolla ei opasteta välittäjien käytössä. Suomessa on laitonta periä maksua työntekijältä työpaikasta. Näillä ohjeilla teet rekrytoinnin itse ja/tai käytät tukena palveluita (kuten TE-palvelut, EU- ja ETA-maiden rekrytointi/EURES-palvelu ja  rekrytointi- ja henkilöstöpalvelut). Suomessa toimii lukuisia luotettavia henkilöstöpalveluyrityksiä avuksesi, mikäli haluat ulkoistaa rekrytoinnin tai sen osia tai esimerkiksi vuokrata työntekijöitä. Mikäli epäilet työntekijöiden joutuneen ihmiskaupan tai muun hyväksikäytön uhriksi, avuksesi on toimialalla laadittu Turvallisen rekrytoinnin tarkistuslista >

Alkuun huomioita eri ryhmien rekrytoinnista (”Lue lisää” kunkin ryhmän kohdalla). Hyödynnä tämän sivuston vinkkejä, ohjeita ja palveluita kaikkien näiden ryhmien rekrytoinnissa.

Kotoilijat

Paikalliset työntekijät

  • ei työlupaprosessia
  • mahdollinen majoitustarve

Kävijät

EU- ja ETA-maiden ulkopuolisten maiden kansalaiset

  • lupa- tai viisumiprosessi
  • majoitustarve

Samat oikeudet ja velvollisuudet

  • Perehdytys
  • Työehdot 
  • Työturvallisuus ja -terveys, vakuutukset, verotus

Tulijat

Oleskeluluvalla maassa olevat (esim. kansainväliset opiskelijat, turvapaikanhakijat, Ukrainan sotaa pakenevat)

  • tarkista työnteko-oikeus 
  • mahdollinen majoitustarve

Liikkujat

EU- ja ETA-maiden kansalaiset

  • ei työlupaprosessia
  • rekisteröityminen jos maassa yli 3kk
  • majoitustarve 

Rekrytoinnin vaiheet 

  1. Aloitus: Tarpeen määrittely
    1. Yhteistyön mahdollisuus muiden tuotantosuuntien työnantajien kanssa, eri työnantajat mukaan jo työlupahakemukseen
    2. Rekrytoinnin käynnistys ei tarkoita vielä palkkaamista – eli voit käynnistää haun, vaikka olisit vielä epävarma esimerkiksi työntekijöiden määrästä tai tarvitsetko lopulta lisää työntekijöitä. Muistat vain viestiä hakijoille aikatauluista ja päätöksenteosta, kiittää hakemisesta ym. 
  2. Suunnittelu
    1. Kuka ja miten tehdään, palvelutarpeen arviointi:
      1. Teetkö itse tai vastaako rekrytoinnista joku työntekijöistäsi
      2. Tai käytätkö rekrytointi- tai henkilöstöpalveluita apunasi, palveluntarjoajan valinta
      3. TE-palveluiden ja/tai EURES-palveluiden (EU- ja ETA-maiden rekrytointi) käyttö, yhteystiedot alempana
      4. Palveluista lisätietoa alempana tällä sivulla
    2. Erillinen sähköposti hakemusten vastaanottamiseen
    3. Työpaikkailmoituksen laadinta, kieliversiot
  3. Verkkojen heittäminen vesille
    1. Kanavat: Missä ilmoitetaan. Hyödynnä monipuolisesti eri paikkoja sen mukaan, missä hakijat liikkuvat ja miten ovat tottuneet hakemaan tietoa. Esimerkiksi välittäjän avulla aiemmin työllistyneen tavoittaa parhaiten somesta. 
    2. Huomioi, että välittäjät kopioivat ilmoituksia omikseen eri kanavista – ole tarkkana yhteydenottojen kanssa siinä, mistä on kysymys.
  4. Hakijoiden läpikäynti
    1. Varaa riittävästi aikaa tähän ja seuraaviin vaiheisiin
    2. Jos käytät rekrytointipalveluita, voit hankkia palvelun, jossa rekrytoinnin ammattilainen käy hakijat alustavasti läpi ja tehdään esikarsintaa ennen kuin itse tutustut hakijoihin ja valitset
  5. Hakijoiden valintamenetelmä
    1. Haastattelut, muu mikä
  6. Päätöksen teko
    1. Viestintä hakijoille
    2. Työn aloituksen suunnittelu
 
Työpaikkailmoituksen laatiminen ja eri kanavat, missä ilmoittaa työpaikoista >
Erillinen sähköpostiosoite rekrytointiin 

Yhteydenottoja tulee nykyään ympäri maailmaa. Helpota yhteydenottojen hallintaa ja tee erillinen sähköpostiosoite rekrytointia varten. Kun sinulla on käytössä erillinen sähköpostilaatikko hakemusten vastaanottamiseen, voit tehdä myös tehdä esimerkiksi automaattisen vastausviestin ja pitää hakijat ajan tasalla helposti. 

Pidä hakijat ajan tasalla

Pidä hakijat ajan tasalla rekrytointiprosessin etenemisestä. Lähetä hakijoille vastausviesti, kun olet saanut hakemuksen tai yhteydenoton. Voit tehdä valmiin vastausviestin, jonka lähetät kaikille. Viestissä on hyvä mainita ainakin rekrytoinnin aikataulusta eli milloin palaat viimeistään asiaan. Hakijat hakevat useimmiten moneen eri työpaikkaan, joten kannattaa olla heihin aktiivisesti yhteydessä. Ilmoitathan myös, jos et ole ottamassa hakijaa töihin niin hänen ei tarvitse miettiä, onko vielä mukana rekrytoinnissa. Voit myös halutessasi karsia sellaiset hakijat suoraan, jotka eivät ota yhteyttä pyydetyllä tavalla. 

Työhaastattelu ja valinnat, suunnittelu 

Nykyään haastattelun voi järjestää kasvokkaisviestinnän lisäksi videoyhteydellä. Myös hakemusvaihessa voi pyytää hakijoita vastaamaan keskeisiin kysymyksiin videolla. Rekrytointipalveluihin voi sisältyä myös videovastaus tai -haastattelumahdollisuus. Lue lisää työhaastattelun etenemisestä ja sisällöstä (haastattelulomake) HEP-hankkeen vinkeistä > 

Mieti valintoja tehdessäsi, miten varmistat eri tehtäviin riittävästi ja monipuolisesti tekijöitä sekä varahenkilöitä. Myös majoitustilat vaikuttavat ulkopuolelta tulevien tekijöiden valintaan (tilojen riittävyys erilaisille ryhmille/tulijoille). Varaudu yllätyksiin ja varmista avainhenkilöiden rekrytointi ensin. Valmistaudu kutsumalla työntekijät ajoissa, jotta työlupahakemukset ehtivät tulla käsitellyiksi ennen maahantuloa ja töiden aloitusta. Ole yhteydessä valittuihin ja varmista heidän tulonsa. 

Markkinoi tilaasi ympärivuotisesti

Työvoimavaltaisella alalla tyypillistä on, että 10 % hakemuksista johtaa palkkaukseen eli 10 palkattua työntekijää kohden tarvitaan 100 kiinnostunutta.  Myös työvoiman vaihtuvuus on työvoimavaltaisella alalla tavallista. Kannattaakin tehdä markkinointia ympäri vuoden, ei ainoastaan ennen kauden alkua.

Kerro tilastasi, ympäristöstä ja vapaa-ajan mahdollisuuksista alueella, tyypillisistä työpäivistä ja työvoimatarpeista pitkin vuotta. Miksi työntekijät viihtyvät teillä – mikä tekee teidän porukastanne ja tilastanne sellaisen, joka kannattaa valita? Miksi työntekijät tulevat teille vuosi toisensa jälkeen? Hyödynnä näitä ajatuksia. 

Panosta tilan nettisivuihin ja sosiaalisen median kanaviin. Tarjoamme myös hankkeen maksuttoman kausityöalustan tilan markkinointiin ja tarpeen mukaan työpaikkojen avaamiseen. Julkaisemme kausityöalustan tilakortteja eri maiden some-kanavissa toiveidesi mukaan ja autamme sisällön käännöksissä (info@toitasuomesta.fi).

Rekrytoinnin ammattilaiset apunasi

Voit myös ulkoistaa rekrytoinnin osittain tai kokonaan esimerkiksi Töitä Suomesta Oy:lle, olit sitten rekrytoimassa Suomesta tai ulkomailta. Tutustu rekrytointipalveluihin.


TE-palvelut tukenasi

Kannattaa ilmoittaa työpaikka aina myös TE-toimiston sivuilla, jatkossa Työmarkkinatorilla. Se kertoo myös maaseudun työvoimatarpeista, mikä on tärkeää tietoa maaseudun palveluihin vaikuttamisessa. Jos hankit rekrytointipalveluna työpaikkailmoittamisen Töitä Suomesta Oy:ltä, ilmoituksesi julkaistaan TE-toimiston sivuilla automaattisesti. 

Avoimen haun sijaan voit valita myös esittelypalvelun. Esittelypalvelussa TE-toimiston rekrytointipalveluiden asiantuntijat etsivät työpaikkaan sopivia henkilöitä työnhakijoiden joukosta. Kutsut itse sopivimmat ehdokkaat haastatteluun. Voit olla yhteydessä myös suoraan paikallisen TE-toimiston työnantaja- ja yrityspalveluihin. Puhelinpalvelu on paras tapa ottaa yhteyttä (numerot toimistottain alempana)!

Euroopan talousalueen ja Sveitsin asukkaiden rekrytoinnin apuna oma EURES-neuvojasi >

Muut työllistämistä tukevat TE-palvelut: 

Palkkatuki – Ketkä ovat oikeutettuja palkkatukeen & muuta lisätietoa.

Työkokeilu – Tarjoa kokeilumahdollisuus alasta kiinnostuneelle – voit löytää samalla itsellesi oivan työntekijän.

RekryKoulutus – Jos osaajia ei löydy, RekryKoulutuksessa voidaan kouluttaa tarpeisiisi sopivia työntekijöitä. 

TäsmäKoulutus – Jos olemassaolevat työntekijäsi tarvitsevat räätälöityä koulutusta, kun yrityksen toiminta tai sen käyttämä teknologia muuttuu. Koulutus päivittää yrittäjän tai työntekijöiden osaamisen uusien vaatimusten tasalle. Sen tavoitteena on myös estää lomautuksia tai irtisanomisia. 

Oppisopimus – Palkkaa työntekijä, joka suorittaa samalla ammatillista tutkintoa tai sen osia.

Työssäoppiminen – Ohjaan.fi-sivusto tukee työelämässä tapahtuvaa oppimista ja ohjausta.

Osatyökykyiset – Palkkaamisen tueksi voit saada työolosuhteiden järjestelytukea.

TE-toimistot ja muita palveluita, vastaanottokeskukset alueittain

TE-toimistot tiedottavat myös vastaanottokeskuksia työpaikoista ja työnhausta eri tavoin, eli ole yhteydessä TE-toimiston yritys- ja työnantajapalveluihin myös silloin, kun haluat tavoittaa Ukrainan sotaa pakenevia. Yhteystiedot alla:

Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto

Paikkailmoittelu, ehdokashaut: puh. 0295 046 510
sähköposti: ta-palvelut.ep@te-toimisto.fi

Muut palvelut työnantajille >

Työntekijöitä voi löytyä myös seuraavien hankkeiden avulla:
  

·       VETO-hanke, työllistymishanke 2020-2023, maahanmuuttajapilotti 2022, asiakkaat työttömiä työnhakijoita

·       Seinäjoen kaupungin MONI-info, maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalvelu

·       Osaava-hanke, työllistämishanke, asiakkaana Alajärven ja Vimpelin alueen työttömät työnhakijat sekä nuoret alle 30-vuotiaat koko Etelä-Pohjanmaan alueella

Alueella toimii myös esimerkiksi:

·       WElcome2EP– hanke- maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalvelu, muut alueet (ei Seinäjoki)

·       Wiise ry, työskentelee maahanmuuttajien ja työelämän paremman kohtaamisen eteen

Etelä-Savon TE-toimisto
Työnantaja- ja yritysasiakkaat: p. 0295 044 020 (klo 9.00-16.15, arkipyhien aattopäivinä klo 9-15)

Mikkelin vastaanottokeskus
SPR
040 861 3575
mikkelivok@vokki.fi

Hämeen TE-toimisto
Työnantaja- ja yritysasiakkaat: p. 0295 041 440 (klo.9.00-16.15)
yrityspalvelut.hame@te-toimisto.fi

Hämeenlinnan vastaanottokeskus
SPR
040 197 6074
hmlvok@redcross.fi

Lahden vastaanottokeskus
SPR
044 038 4143
lahtivok@vokki.fi

Riihimäen vastaanottokeskus
Kotokunta Oy

Kaakkois-Suomen TE-toimisto
Työnantaja- ja yritysasiakkaat, Kaakkois-Suomen TE-toimiston yrityspalvelut: puh. 0295 042 001 (klo 9.00 – 16.15)

Kouvolan vastaanottokeskus (avattu 4/2022)

Kotkan vastaanottokeskus

Kotkan kaupunki
040 669 1121
vastaanottokeskus@kotka.fi

Joutsenon vastaanottokeskus
Valtion VOK
0295 463 170
joutsenon.vastaanottokeskus@migri.fi

Kainuun TE-toimisto
Työnantaja- ja yritysasiakkaat: puh. 0295 039001, ma-pe klo 9.00-16.15. Voit olla myös suoraan yhteydessä Teemu Ahtoseen: teemu.ahtonen@te-toimisto.fi, p. 0295043105. 

Kajaanin kaupungin kausityövoimahanke – 31.7.2022:

Hankkeen kautta tuetaan rekrytointiprosessia sekä työntekijän ja työnantajan sujuvaa arkea työpaikalla.

Natalia Alava
+ 358 40 513 8372
natalia.alava@kajaani.fi

Kajaanin vastaanottokeskus
Kajaanin kaupunki
044 710 0586
vastaanottokeskus@kajaani.fi

Keski-Suomen TE-toimisto 
Työnantaja- ja yritysasiakkaiden puhelinpalvelu: puh. 0295 046 006 (arkisin klo 9–16.15)

Salmirannan vastaanottokeskus, Jyväskylä
SPR
040 181 7799
salmirantavok@vokki.fi

Lapin TE-toimisto
Puhelinnumero työnantajien puhelinpalveluun 0295 039 502 (ma-pe klo
9.00-16.15). Lue lisää >

Rovaniemen vastaanottokeskus
SPR
040 503 2732
rovaniemivok@vokki.fi

Kemin vastaanottokeskus ja yksityismajoituspalvelupiste
SPR
040 168 6318

Kemijärven vastaanottokeskus
SPR
040 168 2179
kemijarvivok@vokki.fi

Pirkanmaan TE-toimisto
Puhelinpalvelu työnantaja- ja yritysasiakkaille Pirkanmaalla arkisin klo 9–16.15, puh. 0295 045 503.

Tampereen vastaanottokeskus, Kauppi
Tampereen kaupunki
040 639 7773
vastaanottokeskus@tampere.fi

Tampereen yksityismajoitusyksikkö
SPR
040 752 9233
tamym@redcross.fi

Pohjanmaan TE-toimisto
Työnantaja- ja yritysasiakkaat: p. 0295 056 001 (klo 9.00-16.15), yrityspalvelut.pohjanmaa@te-toimisto.fi
 
Kristiinankaupungin vastaanottokeskus

SPR
040 195 3610
kristiinankaupungin.vastaanottokeskus@vokki.fi

Oravaisten vastaanottokeskus, Pietarsaaren toimipiste
Vöyrin kunta
0500 266 057
jakobstad@vora.fi

Vaasan vastaanottokeskus
Vaasan kaupunki
06 325 2920
vaasan.vok@vaasa.fi

Oravaisten vastaanottokeskus
Vöyrin kunta
0500 272 889
off@vora.fi

Pohjois-Karjalan TE-toimisto
Työnantaja- ja yritysasiakkaiden puhelinpalvelu: p. 0295 043 183 (arkisin klo
9.00–16.15). Jos numero ei vastaa, jätä viesti takaisinsoittopalveluun, niin
sinuun otetaan yhteyttä. 

Joensuun vastaanottokeskus avautunut
Te-toimisto toimittaa listaa työnantajista, jotka ovat kiinnostuneita työllistämään Ukrainan sotaa pakenevia

Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto
Työnantaja- ja yrityspalvelut: 0295 056 502 (ma-pe klo 9-16).

Oulun vastaanottokeskus, Heikinharjun toimipiste

Valtion VOK
0295 463 100
oulun.vastaanottokeskus@migri.fi

Ruukin vastaanottokeskus
SPR
0400 363 757
ruukin.vok@vokki.fi

Pohjois-Savon TE-toimisto
Työnantaja- ja yritysasiakkaat: p. 0295 043 502 (arkisin klo 9.00-16.15)

Kuopion vastaanottokeskus
Setlementti Puijola

Satakunnan TE-toimisto
Työnantaja- ja yritysasiakkaat, Satakunnan TE-toimiston yrityspalvelut: p. 0295 045 010 (klo 9.00-16.15)       

Porin vastaanottokeskus, Liinaharja
SPR
040 773 4868, 040 170 5589
vok.pori@vokki.fi

Vastaanottokeskuksen yhteyshenkilö:
Szilvia Simon-Nagy, ohjaaja/yritysyhteistyö
SPR, Porin vastaanottokeskus
040 1244441
szilvia.simon-nagy@vokki.fi

”Toimin yhteyshenkilönä työelämänyhteistyökumppaneille. Luon perehdytysmateriaalin työnantajille koskien turvapaikanhakijan (ja laajemmin maahanmuuttajataustaisen henkilön) työllistämistä. Vastaan myös meidän asiakkaiden perehdyttämisestä suomalaiseen työkulttuuriin. Työhön liittyvien käytännön asioiden sopimisessa voin olla mukana ja minulla on mahdollisuus käyttää puhelintulkkausta. Jos tarvitset työvoimaa ja olet kiinnostunut yhteistyöstä Porin vastaanottokeskuksen kanssa, laita minulle viestiä.”

Uudenmaan TE-toimisto
Työnantaja- ja yritysasiakkaat: p. 0295 040 002 (arkisin klo 9.00–16.15).
Tarvitsetko apua rekrytointiin? rekrytointi.uusimaa@te-toimisto.fi

Helsingin vastaanottokeskus, Punavuoren toimipiste
Valtion VOK
0295 463 050
keskusmajoitus.hvok@migri.fi

Helsingin vastaanottokeskus, Metsälän toimipiste, Yksityismajoituspalvelu
Valtion VOK
0295 463 051
yksityismajoitus.hvok@migri.fi

Vantaa
Robert Huberin tien vastaanottokeskus
Luona Oy
050 466 9601
vok.huber@luona.fi

Varsinais-Suomen TE-toimisto
Työnantaja- ja yritysasiakkaat: p. 0295 044 502 (klo 9:00 – 16:15)

Työmahdollisuuksista ilmoittaminen: Mikäli olet kiinnostunut palkkaamaan myös ukrainalaista työvoimaa, ole yhteydessä Varsinais-Suomen TE-toimistoon. Voit ilmoittaa työpaikan
sähköpostilla: tyonantajapalvelut.varsinais-suomi@te-toimisto.fi. Työpaikan voi ilmoittaa myös englanniksi.

Salon seudulla lisäksi Yrityssalo tekee mm. vastaanottokeskusten kanssa yhteistyötä ja auttaa muutenkin työnantajia ja -hakijoita kohtaamaan >

Turun vastaanottokeskus, Pansion toimipiste
SPR
02 276 4111, 040 828 4992
vok.turku@redcross.fi

Märynummi
Asuntopohjaisia Kaarina, Raisio

Turun vastaanottokeskus, Halikon toimipiste
SPR
salovok@vokki.fi

Someron vastaanottokeskus
Kotokunta Oy

 

Salon vastaanottokeskus
Medivida Oy

 

Vaihtoehtona henkilöstövuokraus

Henkilöstövuokraus on yksi vaihtoehto hankkia työvoimaa. Sitä käytetään yleensä esimerkiksi yllättävien kiireellisten työntekijätarpeiden, lomasijaisuuksien tai vaikka kasvavien yritysten työntekijöiden hankkimiseen, sillä henkilöstövuokrauksen kautta on mahdollista saada avuksi työvoimaa tarpeen mukaan. Myös uudelle yritykselle henkilöstövuokraus on hyvä mahdollisuus, sillä henkilöstövuokrauksen avulla voi pienentää uuden työntekijän palkkaamiseen liittyviä riskitekijöitä. Hyvän tekijän voi lopulta palkata pysyvästi omille palkkalistoille tilanteen sen salliessa.

Henkilöstövuokrausyritykset tekevät alussa kartoituksen tarpeistasi, jotta he osaavat rekrytoida oikeanlaiset tekijät. Yrittäjän ja henkilöstövuokrausyrityksen välisessä sopimuksessa sovitaan mm. henkilöstövuokrausyrityksen korvaus, työntekijöiden majoitus ja ruokailupuitteet, työvaateasiat sekä muut sopimuspoliittiset asiat. Työntekijät ovat työsuhteessa henkilöstövuokrausyritykseen, joka hoitaa palkanmaksun ja muut lakisääteiset työnantajavelvoitteet. 

Vuokratyössä työntekijöitä tarvitseva työnantaja tekee sopimuksen henkilöstöpalveluyrityksen kanssa työntekijöiden vuokraamisesta. Suomessa toimii monenlaisia yrittäjiä alalla ja on hyvä pyytää tilaajavastuuraportti. 

Suosittelemme käyttämään Henkilöstöpalveluyritysten liittoon kuuluvia yrityksiä.


Kevytyrittäjyyden mahdollisuudet

Kevytyrittäjyys on joustava tapa työllistää ja työllistyä. Kevytyrittäjät eli laskutusyrittäjät ovat yrittäjästatuksella toimivia henkilöitä, jotka laskuttavat työpanoksestaan. Yrityksen työllistäessä kevytyrittäjän, saavat molemmat tahot hyödyn, sillä välilliset työnantajakulut jäävät pois. Kevytyrittäjä maksaa itse omat vakuutus- ja eläkemaksut, jolloin työllistävälle yritykselle jää maksettavaksi vain työn osuus. Kevytyrittäjyyspalvelut tarjoavat kevytyrittäjille laskutusalustan ja maatilayrittäjille poolin, josta löytää oikeanlaiset tekijät. Jos samasta palvelusta työllistää useamman tekijän, on osalla mahdollisuus yhteen koontilaskuun, mikä vähentää työllistävän yrityksen hallintotyötä.

Kevytyrittäjyys-yhteistyökumppanimme:

 

IMG_4064

Lue myös

Ulkomaalaisen työnteko-oikeus >

Varmista, että ulkomaalaisella työntekijällä on voimassa kaikki tarpeelliset luvat työntekoon.

Työnantajan velvollisuudet >

Työsopimukset, TES, vakuutukset ja kaikki muu, mitä sinun tulee tietää työnantajana toimimisesta.

Puutarhaliiton pikaopas henkilöstöhallintaan puutarhatiloilla >

Perehdytys kausityöhön >

Rekryt hoidettu? Poimi vinkit uusien työntekijöiden perehdyttämiseen!

Hankkeen rahoittajat