Kansainvälisen työntekijän maahantulo ja asettautuminen Suomeen on suuri elämänmuutos. Työlupaprosessiin menee oma aikansa, mutta asettautuminen ja sopeutuminen Suomeen vasta ratkaisevat, kuinka menestyksekkäästi rekrytoinnissa on onnistuttu. Tiivis vuorovaikutus ja säännölliset keskustelut sujuvoittavat keskinäistä yhteistyötä.
Kun rekytointiprosessissa ollaan jo näin pitkällä, ethän työnantajana halua, että mikään menee mönkään. Mitä työnantajan kannattaakin huomioida kansainvälisen osaajan asettautumisessa?
TYÖLUPAPROSESSI
Kun työsopimukseen on päästy, kannattaa työsopimus laatia kielellä, jonka työntekijä ymmärtää. Seuraavaksi kannattaa välittömästi käynnistää työlupaprosessi. Työnantajan on äärimmäisen tärkeää perehtyä ja ymmärtää työlupaan ja byrokratiaan liittyvä prosessi kokonaisuudessaan. Työnantajan velvollisuutena on nimittäin varmistaa, että työntekijällä on työlupa kunnossa. Se, kauan tähän voi olettaa menevän aikaa, riippuu täysin Maahanmuuttoviraston (Migri) käsittelyajasta ja ajanvarauksen jonotilanteesta. Keväällä 2023 Migrin arvio ensimmäiseen työntekijän oleskelulupaan (TTOL) on kolme kuukautta.
Vaikka työntekijällä olisikin jo työlupa kunnossa (esim. tilapäisen suojelun perusteella), täytyy työnantajan rekisteröidä ulkomaalainen työntekijä Enter Finland -palvelussa. Enter Finland on sähköinen järjestelmä, jossa voi hoitaa kaikki työlupaan liittyvät niin työnantaja- kuin työntekijäasiat. Nämä voi hoitaa myös paperisena, mutta sähköisesti se on edullisempaa ja nopeampaa.
Kansainvälisen työntekijän rekrytointiin liittyy aina kustannuksia, joiden jakamisesta työnantaja ja työntekijä voivat sopia keskenään. Kustannuksia tulee matkustamisesta (esim. työluvan tunnistautuminen sekä Suomeen ja paikkakunnalle tulo), itse työluvasta sekä alkuun pääsemisestä ennen kuin ensimmäistäkään palkkaa työntekijä on saanut. Lähtökohtaisesti työntekijä hoitaa itse kaikki kustannukset maahantuloon liittyen. Työnantajalla on kuitenkin mahdollisuus joko jättää työntekijä oman onnensa nojaan tai auttaa työntekijää maahantuloprosessissa tai jopa osallistua kustannusten jakamiseen.
TUKEA ASETTAUTUMISEEN
Työnantajamielikuvalla on ratkaiseva rooli työntekijän asettautumisessa Suomeen. Työnantaja voi tarjota apua asunnon etsinnässä, vuokrasopimuksen tekemisessä tai asumiskustannuksissa sekä matkustuksen järjestymisessä (esim. katsoa sopivat juna-aikataulut). Lisäksi voi käydä läpi verokortin hankkimista, pankkitilin avaamista, paikallisten palveluiden löytymistä yms. asioista. Tällöin työntekijälle tulee olo, että on helppo ja mukava tulla Suomeen töihin. Ja vaikka työnantaja ei näistä asioista perillä olisikaan, vähintäänkin hän tietää, mihin ohjata työntekijä ja mistä hän saa apua. Moni ulkomailta tuleva on tottunut siihen, että joku muu hoitaa nämä asiat hänen puolestaan, ja siihen voidaan käyttää vastuuttomiakin keinoja.
Perehdytyksessä moni meille yksinkertainen asia, voi olla ulkomaille tulevalta aivan vierasta. Työntekijälle voi olla häpeällistä myöntää, jos hän ei jotain asiaa ymmärrä. Hyvä kikka onkin, että ohjeistuksen kerrottuaan työnantajan edustaja pyytää työntekijää selittämään hänelle kuulemansa, jotta työohjeet tulevat selviksi.
Työnantaja voi edistää kansainvälisen työntekijän kotoutumista auttamalla häntä kieli- ja kulttuuripalveluiden piiriin, jotta työntekijä oppii ymmärtämään suomalaista työkulttuuria, välttyy kulttuurisilta väärinkäsityksiltä sekä integroituu paremmin työyhteisöön. Järjestämällä tapaamisia muiden työntekijöiden kanssa ja suosittelemalla paikallisia tapahtumia työntekijää autetaan luomaan kontakteja ja integroitumaan paikalliseen työympäristöön.
Jos kansainvälinen työntekijä muuttaa perheensä kanssa Suomeen, työnantaja voi tarjota apua perheenjäsenten tarvitsemien palveluiden löytämisessä, kuten koulujen, päiväkotien ja terveydenhuollon palveluiden osalta. Tämä auttaa perhettä sopeutumaan uuteen ympäristöön ja tukee työntekijän työskentelyä.
SUURI ELÄMÄNMUUTOS
Asettautuminen Suomeen on kansainväliselle työntekijälle suuri elämänmuutos, joka ottaa aikaa. Ulkomailta Suomeen muuttava tarvitsee tukea työssä aloittamisen jälkeen usein enemmän kuin mihin olemme saattaneet tottua. Työntekijän tulee olla tyytyväinen uuteen työhönsä ja viihtyä ympäristössä, jos tavoitellaan pitkäaikaista työsuhdetta. Tämä voi tarkoittaa sitä, että myös työajan ulkopuolella on hyvä muistaa huomioida hakijan kokema suuri elämänmuutos.
Kun tehdään päätös lähteä ulkomaille töihin, on motivaatio työtä kohtaan pääsääntöisesti korkealla. Harva tekee tällaista päätöstä hetken mielijohteessa, vaan asiaa on pohdittu ja puntaroitu huolella. Emme ole vielä kertaakaan kuulleet, että kansainvälinen osaaja olisi kahden viikon työskentelyn jälkeen irtisanoutunut ja perustellut syyksi sen, että ei nyt vain ollut minun juttuni.
Huomioimalla nämä näkökohdat työnantaja voi auttaa kansainvälistä osaajaa asettumaan Suomeen sujuvasti ja tuntemaan olonsa tervetulleeksi uudessa ympäristössään. Ja kun ollaan jo tässä vaiheessa rekrytointiprosessia, olet työnantajanakin käyttänyt jo hurjan määrän aikaa ja vaivaa rekrytointiprosessiin. Haluathan siis sinäkin, että työntekijä on tyytyväinen työhönsä ja elämäänsä Suomessa?
Tämä on viimeinen osa Kansainväliset osaajat -blogisarjaamme. Ensimmäinen osa on luettavissa täältä, toinen osa täältä ja kolmas osa täältä. Blogisarja on osa Täsmäratkaisut mikro- ja pk-yritysten kansainväliseen rekrytointiin -palvelua, joka puolestaan on osa Lapin ELY-keskuksen koordinoimaa ESR-rahoitteista Hyvä työpaikka Lapissa -hanketta.