Kansainvälisen osaajan rekrytointi ei ole pikaratkaisu. Etsintä vaatii aikaa ja osaamista. Kaiken alkuna on tarpeen kartoitus. Työpaikkailmoitus tulee laatia huolella ja pohtia markkinointikanavat valmiiksi.
Ennen kuin itse rekrytointiin lähdetään, on tarpeen pohtia, kuka ottaa vastuun rekrytointiprosessin hoitamisesta. Löytyykö omasta organisaatiosta tarpeeksi osaamista ja aikaa prosessin hoitamiseen hyvin? Vai tarvitaanko ulkopuolista apua kansainvälisen rekrytoinnin ammattilaisilta? Apua joka tapauksessa on saatavilla niin julkisilta kuin yksityisiltä toimijoilta. On myös hyvä muistaa, että asiat soljuvat sutjakammin, kun kukin ammattilainen saa keskittyä tekemään juuri niitä asioita, joissa hän on hyvä. Se koskee myös sinua yrittäjänä!
TARPEEN KARTOITUS
Uuden rekrytoinnin alkaessa tulee ensimmäisenä määrittää tarve. Millaiseen työtehtävään tarvitaan uusi henkilö ja kuinka pitkäksi aikaa? Millaista osaamista tehtävässä tarvitaan? Mitkä asiat ovat opeteltavissa työnteon ohessa? Entä millainen kielitaito on riittävä tehtävässä suoriutumiseen?
Nämä asiat vaikuttavat myös siihen, mistä kohdemaista uutta henkilöä lähdetään etsimään ja mitä kanavia pitkin. Ensimmäisenä ilmoitus kannattanee laittaa Work in Finland -sivustolle, johon kannattaa tutustua jo kansainvälisen osaajan harkintavaiheessa. Jos uutta henkilöä lähdetään etsimään Euroopasta, EURES-palvelut auttavat asiassa. EURES on kattava eurooppalainen yhteistyöverkosto ja palvelu, jonka avulla työnantajat ja työntekijät kohtaavat helpommin koko Euroopan alueella. Myös Töitä Suomesta Oy on EURES-verkoston jäsen. EURES-asiantuntijoilta saa apua rekrytoinnin suunnittelusta jopa työyhteisön monikulttuurisuusperehdytykseen asti.
Euroopan ulkopuolelta onkin jo haastavampaa löytää luotettavaa ja vastuullista rekrytointikumppania tai työnvälityskanavaa. Suosittelemme kokeilemaan JobBoardeja, esimerkiksi Indeed ja Glassdoor ovat maksuttomia palveluita. Näissä on huomioitava, että hakemukset tulevat usein palvelun omaan rekrytointijärjestelmään, jolloin niissä täytyy muistaa vierailla.
TYÖPAIKKAILMOITUKSEN KIRJOITUS
Itse työpaikkailmoituksen kirjoittaminen ei ole sekään helppo ja nopea asia, vaan se voi olla jopa ratkaiseva osaavan hakijan houkuttelemiseksi. Jokainen työpaikkailmoitus kannattaa räätälöidä tehtävänkuvan mukaan. Ja ennen kuin koko tekstiä alkaa edes kirjoittamaan, tulee miettiä, mikä on kohderyhmä eli ketä haluat ilmoituksella tavoitella. Mitä sinä työnhakijana haluaisit tehtävästä tietää? Kirjoita siitä mielenkiintoisesti.
Jo työpaikkailmoitukseen kannattaa myös avata konkreettisia asioita tehtävästä sekä työpaikasta: Mitä työtehtäviin sisältyy? Mitä työpaikka tarjoaa hakijalle? Kun jo työpaikkailmoitukseen avaa tehtävänkuvaa ja työnantajaa vähän tarkemmin, säästyy työnantajaltakin aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitse vastata erikseen hakijoille samoihin kysymyksiin.
Kun annat jo työpaikkailmoituksessa hyvän vaikutelman itsestäsi työnantajana, saat enemmän hakijoita kiinnostumaan tehtävästä. Kiinnostuneina saat heiltä puolestaan parempia hakemuksia. Mieti, miksi hakijat valitsisivat juuri tämän tehtävän. Välillä nämä asiat saattavat olla työnantajalle itsestäänselvyyksiä, joten myös tässä on pohdinnan paikka.
Kannattaa myös muistaa, että sähköposti ei ole ammattimainen eikä tietoturvallinen, saati helppo ja nopea tapa, ottaa vastaan hakemukset. Ammattimaisen rekrytointijärjestelmän saat käyttöösi esim. meiltä.
MARKKINOINTI
Pelkkä hyvä työpaikkailmoitus ei riitä, jos se ei tavoita juuri oikeaa kohdeyleisöä, vaan ilmoitusta täytyy markkinoida. Työpaikkailmoituksen julkaisu rekrytointikanavissa tavoittaa vain ne, jotka kyseistä palvelua käyttävät eli aktiivisia työnhakijoita. Mutta jos haluat tavoittaa laajemman yleisön, niin suosittelemme hyödyntämään maksettua mainontaa esim. sosiaalisessa mediassa. Viimeistään tässä vaiheessa on myös hyvä muistaa tarkistaa omien somekanavien ja verkkosivujen tilanne, sillä työnhakijat etsivät tietoa työpaikoista juuri näistä kanavista. Kun somestasi ja verkkosivuiltasi näkyy, ketä työpaikassa on töissä ja millaista siellä on olla, on se työnantajalle ehdottomasti eduksi.
Kun tarve on kartoitettu, työpaikkailmoitus on huolella kirjoitettu sekä rekrytointi- ja markkinointikanavat mietitty valmiiksi, voi työpaikkailmoituksen julkaista maailmalle.
Tämä on toinen osa Kansainväliset osaajat -blogisarjaamme. Ensimmäinen osa on luettavissa täältä ja klikkaa seuraavaan osaan täältä.
Blogisarja on osa Täsmäratkaisut mikro- ja pk-yritysten kansainväliseen rekrytointiin -palvelua, joka puolestaan on osa Lapin ELY-keskuksen koordinoimaa ESR-rahoitteista Hyvä työpaikka Lapissa -hanketta.