Työsuhteen elinkaarella tapahtuu paljon. Kaikki lähtee tarpeesta palkata uusi henkilö ja loppuu työsuhteen päättymiseen. Työnantajana täytyy hoitaa monia lakivelvoitteisia toimenpiteitä, ja jotta kaikki sujuisi mutkattomasti, on huomioitava yksi jos toinenkin seikka. Tämän lisäksi on huolehdittava, että työntekijät viihtyvät työssään – ja ai niin, miten sinä yrittäjänä oikein jakselet? Onneksi tämän kaiken hallintaan voit saada juuri sitä apua, mitä tarvitset.
REKRYTOINTI
Rekrytointi on työsuhteen alkuvaiheessa, kun työnantaja hakee sopivia työntekijöitä avoimiin työpaikkoihin. Jo tätä ennen on syytä tehdä tarpeen ja olemassa olevan osaamisen kartoitus. Tyypillisesti rekrytointi sisältää houkuttelevan ilmoituksen laadintaa, julkaisua, markkinointia, viestittelyä, kysymyksiin vastaamista, työntekijöiden alkukarsintaa ja haastattelua sekä arviointeja, ja lopulta valitaan tehtävään sopiva työntekijä. Eikä pidä unohtaa ilmoittamista Ei valituksi -tulleille! Aika paljon siis kaikkea yksityiskohtaista tekemistä, jossa ammattilaisen apu voisi olla hyödyksi.
TYÖHÖNOTTO
Työhönottoprosessissa valitun työntekijän kanssa solmitaan työsopimus, joka määrittelee työtehtävät, palkan, työaikataulun ja muut työsuhteen ehdot. Virallista ja tärkeää paperityötä, joka kannattaa hoitaa huolella. Työntekijä saattaa myös tarvita koulutusta tai perehdytystä ennen varsinaisen työn aloittamista.
PEREHDYTYS
Perehdyttäminen on ratkaiseva vaihe matkalla työntekijän tuottavuuteen. Kuinka yrityksen kulttuuri, toimintatavat ja menetelmät tehdään tutuiksi askel askeleelta? Löytyykö teiltä valmiiksi työohjeet vai joko olisi aika laatia sellaiset? Perehdytys ei ole vain asioiden kertomista uudelle työntekijälle, vaan se tapahtuu ajan kuluessa oppimisen ja oivaltamisen kautta.
TYÖSUHTEEN YLLÄPITO JA HYVINVOINTI
Itse työskentely ja tehtävien suorittaminen hyvässä työvireessä on työsuhteen keskeisin vaihe. Parhaimmillaan työnantaja ja työntekijä ylläpitävät avointa viestintää ja työskentelevät yhdessä kohti organisaation tavoitteita. Työntekijöiltä on hyvä kysyä välillä heidän omasta työvireestään ja motivaatiosta työntekoon sekä mahdollisista kehittämisideoista työtä kohtaan.
HENKILÖSTÖN KEHITTÄMINEN
Tämä vaihe työsuhteen aikana on tärkeää motivaation säilyttämisen ja työn tuottavuuden kannalta. Työnantaja on syytä tarjota mahdollisuuksia koulutukseen ja kehittymiseen, jotta työntekijät voivat parantaa taitojaan, kehittyä yrityksen kehittymisen mukana sekä edetä urallaan.
TYÖSUHTEEN PÄÄTTÄMINEN
Työsuhteen päättäminen voi tapahtua eri syistä, kuten työntekijän irtisanoutumisen, työnantajan irtisanomisen, eläkkeelle siirtymisen tai muiden sopimusten päättyessä. Työntekijän tai työnantajan on noudatettava sovittuja irtisanomis- ja lopettamiskäytäntöjä. Tähänkin on saatavilla ammattilaisen apua. Ja hei, tarvitseeko harkita uutta työntekijää?
TYÖSUHTEEN JÄLKEISET TOIMENPITEET
Työsuhteen päätyttyäkin voi työnantajalle jäädä monenlaisia velvollisuuksia hoidettavaksi. Työntekijän tulee mahdollisesti palauttaa yrityksen omaisuutta tai asiakirjoja. Työnantajan on huomioitava työntekijän oikeudet, kuten mahdolliset irtisanomis- tai eläke-etuisuudet, jotka voivat olla voimassa myös työsuhteen jälkeen, sekä kirjoitettava työntekijälle työtodistus sitä pyydettäessä. Voi myös olla hyödyllistä antaa ja vastaanottaa palautetta, jotta tulevia työsuhteita voidaan parantaa.
Työsuhteen elinkaari voi vaihdella organisaation ja tehtävän mukaan. On tärkeää noudattaa paikallisia työlainsäädäntöjä ja yrityksen käytäntöjä kunkin vaiheen aikana varmistaakseen, että sekä työnantajan että työntekijän oikeudet ja velvollisuudet täyttyvät asianmukaisesti. Kaikesta ei kuitenkaan tarvitse selvitä kiireen keskellä yksin, vaan on viisautta varmistaa rekrytoinnin kannattavuus ja tarvittaessa hankkia siihen tukea.
Katso vielä alla olevasta kuvakarusellista, kuinka me voimme olla avuksi työsuhteen elinkaaren eri vaiheissa.